Monday, May 20, 2013

Honeymoon ke Seoul, South Korea - Day 4 Part 1 - Aiins World

Waduhh lamanya entry travelog Korea terbengkalai. Memang busy lately dan tak sempat langsung nak bersosial..huhu. Maaf ya kengkawan saya tidak sempat membalas komen, berblogwalking dan meninggalkan jejak. Inshaa Allah lepas ni dah free sikit boleh berblogging sampai lebam. Dapat settle order customer macam baru lepas abes paper exam kau!..puhhhh lega kemain. Dan today...hoyeahhhh dah masuk ke Day 4. Ini bermakna tak lama lagi cerita Korea akan berakhir. Tak sabar tak sabar tak sabar. Hahahah. Letih wooo nak mengcreate entry-entry ni.
Ke mana kita hari ni? Kita akan ke Aiins World. Okay ini antara tempat-tempat yang jauh dari bandar Seoul jugak selain Nami Island dan Everland. Aiins World ni terletak di Buncheon, South Korea dekat-dekat nak sampai Incheon jugakla. Apa yang ada di Aiins World? Tak lain tak bukan miniature-miniature senibina monumen dari serata dunia. Around the world in one day katanya. Tapi kitorang setengah hari pun tak sampai.

Destinasi: Aiins World

Dari Myeongdong ke Aiins World:

Myeongdong Station (Line 4) menghala ke Oido ---> transfer Seoul Station (Line 1) ---> stop Songnae Station menghala ke Incheon (Exit 2) (1 hour)

Masa dah keluar subway tu terus pergi ke tempat tunggu bas. Kat situ ada 3 lane. 2 bus stop dan 1 taxi stand. Kalau nak naik bas pergi ke bus stop yang ada signboard bas no. 5-2 warna hijau. Tunggu punya tunggu bas no. 5-2 tak muncul-muncul so kitorang decide naik teksi je lah.

Tambang teksi masa pergi kena 4,500 won dan kitorang sampai kat depan entrance Aiins World tu dalam pukul 12.00 tengah hari. Guess what? Tempat tu macam tak ada orang. Sunyi sepi. Kitorang dok bertanya sesama sendiri bukak ke tak bukak ni. Hahahah..tengok kaunter tiket pun tak ada orang langsung. Kedai-kedai makan pun tak bukak. Lepas tu kitorang pergi kat kaunter tiket tiba-tiba macam ada bunyi suara. Ohh ada orang kat dalam rupanya tapi tak nampak sebab cerminnya gelap sangat. Hahahaha. Mesti dia ketawakan muka kitorang yang blur dan terjenguk-jenguk kat cermin kaunter tu. Ciss.

Tiket seorang 10,000 won 2 orang 20,000 won lah. Bila dah masuk ke dalam barulah nampak ada orang sikit tapi still tak ramai. Ada satu tu macam rombongan budak tadika. Tapi okay jugak tak ada orang boleh pulun bergambar banyak-banyak tak ada yang menyemak nak enterframe..hewhew.

Biar gambar jelah yang berkata-kata eden ponat nak menaip ni haa baru lepas dok menjahit bunga. Kasi tangan rehat kejap.



fefeeling eiffel i'm in love




























Overall, dalam Aiins World ni tak ada benda sangat melainkan miniature-miniature di atas ni. Tapi okaylah boleh pusing satu dunia dalam masa sejam ye dak..hik hik.

Lepas dah abes pusing kitorang ke kedai souvenir. Cari fridge magnet tapi malangnya tiada. Keluarlah kami dari Aiins World dengan muka hampa. Kitorang tunggu jugak bas kat depan entrance tu kalau-kalau ada tapi batang hidung bas pun tak nampak-nampak since datang tadi. Tak apalah naik teksi lagilah gamaknya. Tapi tempat nak tunggu teksi pun tak tau kat mana. Kitorang jalan kaki ke depan sikit then syukur alhamdulillah ada teksi yang lalu.

Kami mintak driver tu hantar ke Songnae Station. Dalam perjalanan tu ahjumma driver tu sibuk cerita pasal kawasan Songnae tu. Lepas tu dia tunjuk ada satu tempat untuk main ice skating kot tapi kitorang kata tak apalah lain kali je sebab kitorang dah ikut itinerary yang sedia ada. Nanti lari tajuk dan budget lak...huhu. Tambang teksi balik 4,500 won jugak.

What's next? Tungguuuu...bersambung di Day 4 Part 2.






No comments :

Post a Comment